Sinterklaas in de lente

We rijden in de auto, op weg naar turnen. “Mama…?” Begint mijn 6-jarige dochter “Hmm hmm” mompel ik, terwijl ik geconcentreerd probeer op de snelweg in te voegen. “Sinterklaas is eigenlijk een verklede oude man!” Ik trap bijna op de rem. Deze opmerking komt voor mij uit het niets. Ik zet me schrap voor de onthulling van Het Grote Sinterklaasgeheim. Lekkere timing, haar broertje van 4 zit naast haar op de achterbank en kijkt haar met grote ogen aan. En dat zo midden in de lente, geen Sinterklaas te bekennen! “Waarom denk je dat?” vraag ik, om tijd te winnen. “Nou, die kleding die hij draagt, is echt niet van deze tijd hoor mam” zegt mijn modebewuste dochter. Zij vindt het belangrijk dat kleding altijd bij elkaar past, tot aan haar sokken en haarelastiekjes aan toe. Ze heeft zelfs haar vader eens terug naar boven gestuurd: “Ga maar even terug naar boven je omkleden, pap. Want dit kan echt niet” met rollende ogen sommeerde ze hem weer naar zijn kledingkast te vertrekken. Wat hij bedremmeld deed.

“En waarom denk je dan dat hij zich verkleedt?” vraag ik door. “Nou, dat is toch logisch! Anders ziet hij eruit als een gewone oude man en dan weet niemand dat hij Sinterklaas is die cadeautjes komt brengen!” Tevreden kijkt ze haar broertje aan, die haar heel slim vindt. Nu rijd ik bijna tegen de vangrails van het lachen. “Dus Sinterklaas is een oude man, die speciale kleren aan doet zodat men weet dat hij cadeautjes komt brengen” vat ik samen. “Precies!” Lacht mijn dochter. “En hoe komt hij dan aan die cadeautjes?” Vraag ik door. “Ja, dat weet ik niet hoor mam, daar heb ik nog niet over nagedacht”. Oeps! Nu moet ik haar niet op een spoor brengen. Om de kinderen af te leiden, deel ik gauw dropjes uit. Het helpt! Het gesprek gaat alweer over iets anders. Dat ze nu hetzelfde kapsel als haar vriendinnetje heeft en hoe leuk dat is, want dan lijken ze net een tweeling. Ik zak zuchtend dieper in mijn stoel terwijl ik afrem voor het stoplicht. Het is gelukkig nog lang geen Sinterklaas…

Geef een reactie

