Moederdag met gemengde gevoelens

Moederdag vind ik altijd een moeilijke dag. Rond deze tijd kun je geen blad openslaan, geen winkel voorbij lopen, geen reclame zien zonder iets moois om moeders mee te verrassen. Overal zijn moeders. En dat is ook heel fijn, want een moeder staat bekend om haar scheppende, verzorgende kracht. Een moeder is heel bijzonder, vandaar dat ze zeker 1x per jaar in het zonnetje gezet dient te worden. 

Jarenlang heb ik een hele grote onvervulde kinderwens gehad. Moederdag was elk jaar weer pijnlijk en confronterend. Het gemis extra groot. Toen overleed Peter zijn moeder vrij onverwacht. Weer kreeg Moederdag een zwart randje. En hier ben ik niet alleen in. Er zijn met mij zo veel vrouwen met een onvervulde kinderwens, die een of meerdere miskramen hebben gehad, die een kind verloren hebben. Maar ook mensen die hun moeder verloren hebben, die een moeilijke band met hun moeder hebben of de band zelfs hebben verbroken. Mensen met een demente moeder in een verpleeghuis, die hun niet meer herkent. Voor al deze mensen is Moederdag helemaal geen vrolijke dag waarin je iemand in het zonnetje zet of in het zonnetje wordt gezet, maar een dag waarvan ze hopen dat deze snel voorbij gaat. 

Inmiddels heb ik zelf 2 kinderen. Zij knutselen op school niks voor Moederdag, zoals ik zelf vroeger deed, maar ik krijg wel een mooie zelfgemaakte tekening van ze en een lekker ontbijtje met croissantjes, verse aardbeien en verse jus d’orange. Dat vind ik genoeg. Voor mij is het sinds ik moeder ben geworden elke dag Moederdag. Dat klinkt heel cliché maar door mijn moeizame reis naar het moederschap, ben ik er elke dag nog steeds heel dankbaar voor. En op Moederdag denk ik aan al die mensen voor wie het zo’n moelijke dag is. 

Ken jij iemand moeder is, een moeder mist of iemand die wel een hart onder de riem kan gebruiken op Moederdag? Stuur dan eens een mooi kaartje! Passende kaartjes hiervoor vind je op Een Stukje Geluk.

Liefs, Rimke

Leave a Reply

