Vasten 


Morgen begint de Ramadan. En dit jaar ga ik voor het eerst meedoen met het Vasten. Ik ben niet islamitisch, maar ik erger me aan de islamofobie hier in Nederland en andere (Westerse) landen. Ik ben juist op zoek naar verbinding in plaats van elkaar als ‘anders’ te betitelen. 

Allereerst een korte uitleg over wat de Ramadan inhoudt: Ramadan is de negende maand van de islamitische maankalender. Het is de maand van inkeer, waarop tussen fajr, de dageraad ruim vóór zonsopkomst, en maghrib, bij zonsondergang, gevast wordt. Volgens de islam leert vasten de mens zichzelf te bedwingen en kan het eigenschappen aanleren als discipline, uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing, en leert het de mens de baas te zijn over begeerten en lusten. Verder zou vasten het inlevingsvermogen in de armen versterken en het respect in de medemens en God vergroten. Elke dag dat men vast, wordt als een overwinning gezien.

De Islam is niet het enige geloof waarin men vast. Ook het Christendom kent een periode van vasten. (Voor de katholieken bijvoorbeeld behoort er een 40 dagen durende vastenperiode te zijn na het vieren van de Carnaval tot aan Pasen.) Ook het Boeddhisme en Jodendom kennen een vastenperiode. 

Het vasten wordt sawm (saum) of siyam genoemd. Dit houdt in dat veel moslims op deze tijden niet eten, drinken, roken en dat ze zich onthouden van geslachtsgemeenschap. Daarnaast zijn ook liegen, schelden, kwaadspreken en vloeken tijdens de ramadan extra kwalijk. Een mogelijke uitleg van het vasten kan als volgt worden gegeven:
Oog: men kijkt niet naar wat ongeoorloofd is.

Oor: men luistert niet naar verkeerde praatjes en luistert niet af.

Mond: men roddelt niet en bezigt geen verkeerd taalgebruik.

Hand: men pleegt geen verkeerde dingen.

Voet: men bezoekt geen verboden plaatsen.

Voor zieken, zwangere vrouwen, vrouwen tijdens de menstruatie, soldaten in oorlogstijd, jonge kinderen, reizigers en alle anderen voor wie het vasten een bedreiging vormt voor de gezondheid of vertragend werkt op herstel van een ziekte, wordt een uitzondering gemaakt. Zij hoeven niet te vasten, hoewel het inhalen ervan (indien dat mogelijk is) wel wordt aangemoedigd.


Het vasten wordt na zonsondergang gebroken met de maaltijd die Iftar heet. Het vasten werd volgens overleveringen door Mohammed gebroken na zonsondergang met een oneven aantal dadels en een glas melk. Dadels geven de nodige energie om snel de bloedsuikerspiegel hoger te krijgen. Dadels bevatten naast koolhydraten ook vezels, kalium en magnesium. Andere gerechten die genuttigd worden tijdens de Iftar zijn onder andere Marokkaanse Harira, een maaltijdsoep. Een recept hiervan vind je hieronder. Wat verder veel gegeten wordt is: groenten, salades met fruit of groente en gevulde broodjes. 


De maaltijd die vlak voor Zonsopgang gegeten wordt, heet Suhoor. Dit de belangrijkste maaltijd van de dag, want op deze maaltijd moet je lichaam de rest van de dag teren. Eet daarom geen ‘snelle suikers’ maar voeding met veel vezels, eiwitten & vetten. Want  (snelle) suikers zorgen voor een piek-dal-effect in je bloedsuikerspiegel. Vezels eiwitten en vetten geven juist langdurig energie. Bijvoorbeeld: Granen/muesli, melk of yoghurt, salade van fruit of groente, soep, (gedroogd) fruit. En drink voldoende water! Want tijdens de Ramadan is het de bedoeling dat je tussen zonsopgang en zonsondergang ook niks drinkt, zelfs geen slokje water. 


Ik kijk er in ieder geval naar uit om te beginnen. Van een kennis krijg ik een kalender waarop ik precies kan bijhouden wanneer het zonsopgang en zonsondergang is en met o.a. het recept van Harira en heerlijke Medjoul dadels is het fysiek ook goed vol te houden. 

In dit stukje heb ik niet de religieuze aspecten van het Vasten belicht, omdat ik niet Islamitisch ben en te weinig weet over de verschillende gebeden en het lezen van de Koran tijdens de Ramadan. Mijn intentie is voor mij persoonlijk een gelegenheid om eigenschappen zoals vasthoudendheid, discipline, uithoudingsvermogen en zelfbeheersing te ontwikkelen. En daarbij: Doordat je je maag en darmen rust gunt, kan je lichaam afvalstoffen afdrijven, ook raakt het lichaam overtollig vocht en vet kwijt. Bovendien versterkt vasten het gevoel van verbondenheid en inlevingsvermogen. Mensen houden rekening met elkaar omdat zij bewust zijn dat iedereen in de zelfde periode zich onthoudt van eten en drinken en worden aangemoedigd barmhartig te zijn voor elkaar en voor mensen die het minder hebben.

Ramadan Kareem/ Mubarak!

Recept voor Harira 


Wat heb je nodig voor 4 porties Harira? 
– een heel klein beetje kokosolie of olijfolie

– 1 ui, gesnipperd

– 2 tenen knoflook, geperst

– 2 stengels bleekselderij, fijngesneden

– 2 grote wortels, fijngesneden

– 1 eetlepel gemberpoeder

– 1 eetlepel paprikapoeder (of gerookt paprikapoeder, maar dan wel iets minder gebruiken)

– 1 eetlepel gemalen komijn

– 1 eetlepel kurkuma

– 2 eetlepels tomatenpuree

– 1 liter groentebouillon 

– 400 gram tomaten uit blik

– het sap van een halve citroen

– 400 gram voorgekookte kikkererwten

– handvol bladpeterselie (gesneden)

– een paar zachte dadels

Bereiding:

1. Verhit een beetje olie in de soeppan en laat op laag tot middelhoog vuur staan. Fruit de ui, knoflook, bleekselderij en wortel ongeveer 5 minuten. Roer af en toe tussendoor om te voorkomen dat het aanbrandt.
2. Voeg de vier specerijen toe en roer goed door.

3. Wanneer de specerijen goed beginnen te geuren, voeg je de tomatenpuree, de groentebouillon en de tomaten toe. Dit geheel laat je zo’n 30 minuten sudderen.

4. Voeg nu het citroensap en de kikkererwten toe. Laat nog een minuutje meekoken.

5. Schenk de soep in en dien het gerecht op met gesneden bladpeterselie en wat stukje zachte dadels.

Eet smakelijk! 

Bronnen:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ramadan

https://www.amerpoort.nl/nieuws/berichten/2014/06/alles-wat-je-moet-weten-over-ramadan.html

http://www.degroenemeisjes.nl/harira/

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Iftar

https://groenevrouw.nl/gezonde-ramadan-iftar-suhoor/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s